SINAV
KAYGISI
Kişi duygusal ya da
fiziksel baskı altındayken ortaya çıkan bir tepkidir. Topluluk karşısında
konuşmaya başlayacağımız anda soluk alıp vermemiz hızlanır, terlemeye başlarız,
kalbimizin sesi yavaş yavaş yükselmeye başlar. Bunlar hafif tedirginlik
duygusuyla bizi rahatsız eder. Aynı ya da benzer bizim için önem derecesi
yüksek bir sınava girerken de yaşarız.
Genel olarak insanlar
kaygıyı gelecekle ilgili karamsarlık, başarısızlık, endişe, umutsuzluk,
karışıklık duygularıyla birlikte dile getirirler. Sınav kaygısı da böyle
başlar. "Sınavı kazanamazsam her şey biter, hayatım mahvolur, herkese
rezil olurum." Bunlar her yıl milyonlarca genç insanın yaşadığı ya da
kafasından geçen düşüncelerdir.
Yaşam süreci boyunca
bir takım iniş çıkışlarımızın olması çok doğaldır. Bunlar gelip geçicidir.
Hayatımız boyunca bir çok sınavla karşılaşacağız. Üniversite sınavı, bunlardan
yalnızca bir tanesidir. Bilgilerimizi iyi kullanabildiğimiz sürece aşılmayacak
sınav yoktur. Bilimsel açıdan olaya
bakıldığında, aşırı olmadığı sürece, kaygı duymanın kişiyi motive ettiği
görülmektedir. Önemli olan eksiklerimizi ve bunları giderme yollarını bulmak ve
kaygının bireyi engelleyecek kadar büyümesine izin vermemektir.
Kaygı Nasıl Ortaya Çıkar
- Yaşamımız süresince karşılaştığımız her durum için zihinsel şemalara sahibiz. Bu şemalara uymayan durumlarla karşılaştığımızda kaygı yaşarız.
- Gerçekçi olmayan düşünce biçimlerine sahip olmak, her durumda olduğu gibi sınav karşısında da gücümüzü, kendimize olan güvenimizi azaltır. Bu durum da kaygıyı arttırır.
- Kaygıya eğilimli ışık yapısı (mükemmeliyetçi, rekabetçi) ergenlik çağı özellikleri ile birleşince kaygı yoğunlaşır.
- Sosyal çevrenin beklentileri ve baskısı üniversiteye hazırlanan öğrencileri bunaltır. Bu durum da kaygıyı ortaya çıkartır.
- Bazı beslenme çeşitleri, kafeinli içecekler gibi, kaygıyı arttırabileceği gibi, bazıları da (vitamin içerenler) kaygının olumsuz etkilerini azaltır.
Sınav
Kaygısı Nedir?
Sınav öncesinde
öğrenilen bilginin, sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına engel
olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygıya sınav kaygısı denir.
Sınav kaygısı iki ayrı
boyutta ele alınabilir. Endişe performansa yönelik zihinsel bir süreçtir. Sınav
sonucuna ilişkin olumsuz düşünce, inanç ve beklentilerden oluşur. Yoğun
Duygulanım kaygının yarattığı fizyolojik uyarım sonucu bedenden gelen ve
bedenin olağan işleyiş dengesi dışına çıktığı mesajını veren sinyallerdir.
Aşağıdaki bölümde sınav kaygısı yaşayan
kişilerin, kaygının endişe ve duygulanım boyutlarını nasıl dile getirdiklerini
gösteren bazı ifadeler bulacaksınız.
Endişe:
Bu sınavda başarılı olamayacağım.
Bu sınav sonunda her şey berbat olacak.
Sınıftaki herkes benden daha zeki.
Bu sınavda başarısız olursam not durumumu bir daha asla düzeltemem.
Sınav sırasında bildiğim her şeyi unutabilirim.
Kendimi yetersiz ve eksik görüyorum.
Evdekilerin yüzüne nasıl bakarım?
Bu sınav sonunda her şey berbat olacak.
Sınıftaki herkes benden daha zeki.
Bu sınavda başarısız olursam not durumumu bir daha asla düzeltemem.
Sınav sırasında bildiğim her şeyi unutabilirim.
Kendimi yetersiz ve eksik görüyorum.
Evdekilerin yüzüne nasıl bakarım?
Yoğun Duygulanım:
Kalbim yerinden fırlayacakmış gibi çarpıyor.
O kadar gerginim ki midem altüst olmuş durumda.
Çok perişan bir durumdayım.
Bu sınava gireceğim için paniğe kapıldım, elim ayağım birbirine dolaşıyor.
Kendimi bir sis bulutu içinde hissediyorum, hiçbir şey bilmiyorum ve hatırlamıyorum.
Gözüm kararıyor, midem bulanıyor, soğuk soğuk terliyorum.
Sınav kaygısı yüksek olan öğrencilerin sınav gününden önce ve sınav günü yaşadıkları belirtiler arasında, uykusuzluk, gerginlik, çarpıntı, sinirlilik, karamsarlık, kabus görme, korku, terleme, başağrısı, karın ağrısı, solunumda güçlük, iştahsızlık, mide bulantısı, bitkinlik, durgunluk gibi belirtilerle kötü not alma v.b. endişeler yer almaktadır.
O kadar gerginim ki midem altüst olmuş durumda.
Çok perişan bir durumdayım.
Bu sınava gireceğim için paniğe kapıldım, elim ayağım birbirine dolaşıyor.
Kendimi bir sis bulutu içinde hissediyorum, hiçbir şey bilmiyorum ve hatırlamıyorum.
Gözüm kararıyor, midem bulanıyor, soğuk soğuk terliyorum.
Sınav kaygısı yüksek olan öğrencilerin sınav gününden önce ve sınav günü yaşadıkları belirtiler arasında, uykusuzluk, gerginlik, çarpıntı, sinirlilik, karamsarlık, kabus görme, korku, terleme, başağrısı, karın ağrısı, solunumda güçlük, iştahsızlık, mide bulantısı, bitkinlik, durgunluk gibi belirtilerle kötü not alma v.b. endişeler yer almaktadır.
Öğrenciler, sınav için
sınıfta beklerken de ellerinde terleme olduğunu, kalplerinin çok hızlı
çarptığını, başlarının ya da karınlarının ağrıdığını fark etmekte; ayrıca,
gerginlik, sabırsızlık, el titremesi, bütün bildiklerini unutma korkusu,
kendine güvende azalma gibi belirtiler yaşadıklarını da ifade etmektedirler.
Sınav başladıktan sonra
ise şu tür kaygı belirtileri ortaya çıkabilir: Dikkati toplamakta, sınava
başlamakta, ve soruları anlamakta güçlük; bilinen bir soruda hata yapma korkusuna
bağlı yoğun heyecan, kötü not alma beklentisi, öfke, düşünememe, sınavın kötü
geçeceğine inanma, sürenin yetmeyeceği düşüncesi, zor gelen sorularda paniğe
kapılma ve bazı fizyolojik belirtiler. Öğrencilerin çoğu, bu endişelerin ve
fizyolojik belirtilerin sınavın ilk 30 - 40 dakikası içinde daha yoğun
yaşandığını, sınavın sonlarına doğru, belirtilerin şiddetinde bir azalma
olduğunu belirtmektedirler.
Görüldüğü gibi, yoğun
sınav kaygısı içindeki kişiler, yalnızca bedensel bazı uyarımlar yaşamakla kalmayıp,
aynı zamanda performanslarının yeterliliği konusunda da yoğun bir endişe içine
girmektedirler. Araştırmacılar, sınav başarısının düşmesinde endişe faktörünün
etkisinin, yoğun fiziksel uyarıma oranla daha fazla olduğunu belirtmektedirler.
Çünkü sınav kaygısının sınav sırasında yarattığı olumsuz ve ketleyici etkinin
odağı dikkat mekanizmasıdır.
Kişinin, potansiyelini
ortaya koyabilmesi için sınav sırasında dikkatinin tümünü sınav sorularına
yöneltmesi gerekir. Ancak sınav kaygısı yüksek olan kişilerin yaşadığı endişe,
dikkatin bölünmesine ve sınavla ilgili olmayan şeylere yönelmesine neden olur.
Oğrenci, dikkatini sınava vermekte güçlük çeker ve dikkat, sınav soruları ile
kişinin kendi performansına ilişkin yorum ve değerlendirmeleri arasında
bölünür. Bir süre sonra öğrenci, dikkatinin çoğunu akademik başarısıyla ilgili
olumsuz yorum ve değerlendirmelere yöneltir. Başarısından kuşku duyar ve
diğerlerinin kendisinden daha üstün performans göstereceğini düşünür. Böylece
sınava odaklanması gereken zihinsel enerji, hedefinden uzaklaşıp, dağılır ve
öğrencinin gösterdiği performans, potansiyelinin çok altına düşer.
Nasıl
Üstesinden Gelinebilir?
Eğer sınav öncesi, sınav sırası ya da
sınav sonrasında başa çıkamadığınız bir kaygı duygusu yaşıyorsanız, düşünce
tarzınıza ve kendinizle olan diyalogunuza dikkat edin. Aşağıdakilere benzer
ifadeler kullanıyor musunuz?
- Eyvah, yine sınav yaklaşıyor ve ben çalışmamı yetiştiremeyeceğim.
- Bu sınavda başarısız olacağım ve herkes aptal olduğumu düşünecek.
- Çalıştığım halde kendimi yeterli görmüyorum.
- Zaman kalmadı. Hiçbir şey bilmiyorum, herkes çalışmasını bitirmiştir.
- Sınav günü geldi ve ben çalışmış olsam da nasıl olsa her şeyi birbirine karıştıracağım.
- Eğer bu sınavda ortalamanın altında alırsam her şey berbat olur, sınıfta kalabilirim, atılabilirim, hayatım mahvolur.
- Sınav soruları kolay görünüyor ama herhalde bir şey bilmediğim için bana öyle geliyor.
- Benden daha iyiler olduğuna göre neden sınav kağıdını ilk ben veriyorum? Sorular bu kadar kolay olamaz. Ben yanlış anlamış olmalıyım...
Eğer bu cümleler sizin
kendinize sık sık tekrar ettiğiniz ifadelere benziyorsa genellikle olumsuz ve
kendinizi yenilgiye uğratan bir düşünce tarzı içindesiniz demektir. Büyük bir
olasılıkla sınav sonrasında kendinizi, bildiklerinizi yapamamakla,
dikkatsizlikle, süreyi iyi kullanamamakla ve doğru yaptığınız soruları sonradan
değiştirmekle suçlarsınız. Bütün bunlar, gerçek dışı ve olumsuz
beklentilerinizin, potansiyelinizi kullanmanıza engel olması sonucunda ortaya
çıkar.
Öyleyse ilk yapacağınız
şey, sınav durumlarında kendinizle ne tür bir diyalog içinde olduğunuza dikkat
etmek ve bu diyalog esnasında yakaladığınız olumsuz, gerçek dışı beklenti ve
yorumları değiştirmeye çalışmaktır. Örneğin, "bu sınavda başarısız
olacağım ve herkes aptal olduğumu düşünecek" ifadesi yerine, "başarısız
olmak ya da olmamak benim elimde. Şansım var, bunu kullanabilirim. Başarısız
olsam bile bu benim aptal olduğumu göstermez" şeklindeki bir ifade, duruma
daha gerçekçi bakmanızı sağlayacaktır. Ya da karamsar falcılık yapıp,
"eyvah yine sınav yaklaşıyor ve ben çalışmamı yetiştiremeyeceğim"
diyerek, kendinizi bu kehanete inandırmak yerine, şunu söylemeyi
deneyebilirsiniz: "Zamanı bir düşman gibi görüp onunla savaşa girersem hem
kendimi yıpratırım, hem de enerjimi yanlış yönde harcamış olurum. Oysa önümdeki
zamanı kendi yararıma kullanmak benim elimde"... Kendinizle olan
diyalogunuzda, olumsuz ve kötümser düşünme biçimini yansıtan "eğer bu
sınavda ortalamanın altında alırsam her şey berbat olur, sınıfta kalabilirim,
atılabilirim, hayatım mahvolur" gibi bir ifade kullanıyorsanız bunu şöyle
bir cümleyle değiştirebilirsiniz: "Bu sınavda ortalamanın altında
alacağımı nereden biliyorum? Ayrıca bir sınavda ortalamanın altında not almak
dünyanın sonu değil. Bu sınavı hayatımın son şansı gibi görmekten vazgeçmeliyim"...
Yapacağınız şey, gerçek dışı, kötümser ve karamsar düşüncelerinizi gerçek dışı
bir iyimserliğe dönüştürmek değil, yalnızca gerçekçi düşünmektir. Unutmayın;
başarıya ulaşmanın ilk aşaması, kişinin kendi potansiyelini doğru
değerlendirmesidir. Nelerin eksik olduğuna ve neyi, ne kadar öğrenmeniz
gerektiğine ancak gerçekçi bir değerlendirme sonucunda karar verebilirsiniz.
Kaygının zihinsel
süreci olan "endişe" ile başa çıkmak için gerçekçi ve olumlu düşünme
biçimini benimsemeye çalışırken, bedensel süreci olan "yoğun
uyarılma" ile başa çıkmak için de gevşeme egzersizleri yapmayı
deneyebilirsiniz. Eğer kendi zihninizin ürettiği bu olumsuz düşüncelerin
tutsağı olmaktan kurtulursanız, endişelerinizin azaldığını ve artık
bedeninizden gelen sinyalleri de, eskisi kadar olumsuz yorumlamadığınızı
göreceksiniz.
Öneriler:
- Yardım alın:
Öğretmenlerinize sınava nasıl
çalışılabileceğini sorun.
- Çalışır ve tekrarlarken kısa aralar verin:
Yorgun bir zihin iyi hatırlayamaz.
- Çalışma programı yapın:
En iyi çalışabileceğinizi düşündüğünüz
zamanlarda tekrarlar yapın.
- Sağlıklı kalın:
İyi uyuyun ve yeterli beslenin.
- Egzersiz yapın:
Yürüyün, koşun, herhangi bir sporla
uğraşın.
- Olumlu düşünün:
Başarısızlığı veya geleceği düşünmeyin.
- Elinizden gelenin en iyisini yapın:
Hiç kimse daha fazlasını yapamaz.
- Tetikte olun:
Hasta gibi hissederseniz, endişeleriniz
hakkında birileriyle konuşun.
- Çokta rahat davranmayın:
Sınav konusunda biraz endişe çok
çalışmanızı sağlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder