Sayfalar

HAYATA DAİR SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ, PSİKOLOJİ KONULARI

28 Şubat 2013 Perşembe

ETKİLİ ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİNDE BEN DİLİ – SEN DİLİ



Çocuklarınızla iletişim kurarken kullanacağınız etkili yöntemlerden biri “Ben Dili”dir.
 Ben dili, kişinin o anda karşılaştığı durum veya davranış karşısında, kendi duygu ve düşüncelerini açıklamasıdır. Ben dilini kullanırken önce yaşanan olayı, gerçek durumu ifade ediyoruz. Daha sonra duygu ve düşüncelerimizi, sonra da eğer varsa çocuğumuzdan isteğimizi veya yorumumuzu belirtiyoruz.



BEN DİLİ: GERÇEK (OLAY) +DUYGU&DÜŞÜNCE+YORUM&İSTEK

Ben dilini kullandığınızda çocuğunuz savunmaya geçmez, suçluluk hissetmeden yanlışını anlar, sizinle iletişimini devam ettirir. Sen dil ise suçlayıcıdır, iletişimi engeller, sorunu çözmez.

Hadi gelin bunu örneklerle açıklayalım:

SEN DİLİ: “Bu kadar ödevi nasıl yetiştireceksin, son anda çok sıkışacaksın benden söylemesi…” demek yerine

           BEN DİLİ: “Yapman gereken çok ödev var, hepsini yetiştiremeyip son anda sıkışırsın diye endişeleniyorum.” (olay + duygu)


SEN DİLİ: “Sabahtan beri bilgisayarda oyun oynuyorsun, kapat şunu, sınavdan zayıf alacaksın.” demek yerine

BEN DİLİ: “Bilgisayarın başında bu kadar uzun süre kalman beni endişelendiriyor. Sınavdan zayıf almandan korkuyorum. Önce sınava çalışıp sonra oyun oynasan daha iyi olur diye düşünüyorum” (olay + duygu+düşünce)


SEN DİLİ: “Çok kabasın ve her zaman sözümü kesiyorsun”.

BEN DİLİ: “Bir şey söylemeye başlayıp da bir türlü sonunu getiremediğim zaman çok rahatsız oluyorum” (olay + duygu)

Arkadaşlarıyla kavga etmiş bir çocuk ile babası arasındaki diyalogu sen dili ve ben dili kullanarak örnekleyelim:

SEN DİLİ:

Baba: Yine mi arkadaşlarınla kavga ettin bakayım?
Çocuk: ……………………………………..

Baba: Sen ne kadar geçimsiz bir çocuksun.
Çocuk: ………………………………………

Baba: Bıktım senden. Ne zaman adam olacaksın?
BEN DİLİ:

Baba: Seni bugün suskun gördüm bir sıkıntın mı var?
Çocuk: Yok bir şey.

Baba: Bir derdin olduğunu düşünüyorum ve bunu benimle paylaşmaman beni daha çok üzüyor.
Çocuk: Arkadaşımla kavga ettim.

Baba: Neden kavga ettiğinizi anlatmak ister misin?
Çocuk: ………………………………………………..

Baba: Anlatmak istersen seni dinlemeye hazırız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder